Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zajímavé, jak se už tisíciletí dohadujete a konkurenčně i zabíjíte a "vědecky" i nevědecky vykládáte Boha. Kdyby existoval, nikdy byste si nic podobného nedovolili.

3 0
možnosti

Kolektivní vinu můžete aplikovat i na agnostiky, ateisty i antiteisty.

0 0
možnosti

Od T. Halíka jsem si prostudoval zevrubněji jednu knihu ( Stromu zbývá naděje ) a projev při přebírání Templetonovy ceny a souhlasím s článkem : lavírování, bezobsažná mnohomluvnost, pocit morální nadřazenosti a popírání Krista jako jediného zdroje spásy. Přesto občas podnětná myšlenka. On nezná hranice dialogu, Vy zase pravidla dialogu, jak se nás snažíte vmanipulovat do jediné správné katolické církve ( to je ta UPKCCR ). Spasen je každý, kdo " vyzná svými ústy Ježíše jako Pána a uvěřil ve svém srdci, že Bůh ho vzkřísil z mrtvých " ( Ř 10,9 ) a nese ovoce Ducha " v Kristu Ježíši nic neznamená obřízka či neobřízka ( t. j. vnější věci ), ale víra skrze lásku konající " ( Gal 5,6 ).

0 0
možnosti

oprava : UPRKCCR. Vidíte, jak to komplikujete :-).

0 0
možnosti
Foto

jestli představa vzdát monopolu na pravdu je pro vás tak nestravitelná a dočítat knihy považujete za zbytečné či dokonce ostudné tak vaše rozhořčení chápu;-Dodevzdat se do rukou Božích skutečně experimentem a hazardem je -ale pořád pohodlnější než přijmout za sebe a své jednání zodpovědnost;-(

1 1
možnosti

Halíkovy teze by se daly brát i vážně, ... kdyby je nepsal jakožto katolický kněz.

Ano - halík relativizuje i když to popírá a říká tomu "perspektivizmus". ve skutečnosti se jeho perspektivizmus od relativizmu věcně nijak neliší.

.

O Halíkovi je jisté jen jedno - není to katolík. Kdyby si to přiznal a pak to přiznal i před námi, bylo by to od něj poctivější..

3 0
možnosti
Foto

J19a61k27u89b 43R87o70t46h

30. 6. 2017 15:24

Pardon, ale vy jste katolík? Či alespoň věřící v nějaké jiné církvi/denominaci?

1 1
možnosti
Foto

J68a19k71u37b 41R91o27t91h

30. 6. 2017 10:59

Tak si při čtení takových textů vždycky říkám, že jsme my protestanti (podle autora kacíři, že....) v době reformace pobili a upálili těch rigidních katolíků málo.:-/

Mimochodem, líbí se mi, jak pan Cigánek srdnatě tepe, a zároveň se ptá, co že to vlastně Halík chtěl říci. Vy to nevíte? Tak co kvikáte?

6 5
možnosti

Označení konkurenční víry za "kacířskou" vám zdá se připadá velmi přes čáru. Upálení příslušníků konkurenční víry vám evidentně přijde v pořádku... :)

1 0
možnosti

Kdysi v bájných dobách socialismu byl pojem - Přední funkcionářský aktiv. Říkal jsem si, že tedy bude, asi i nějaký zadní. Taky máte v článku pojem pravá víra - tedy opět, asi bude i levá. Opět, něco se čte, nedočteno do konce, to považuji za chybu... Chci tím sdělit, že se osobně snažím "Dočíst vše - vyslechnout i názory, které nepodporuji". Je to užitečné, obohacuje mne to ... Pak vítám podobné lidi jako je Halík, vynikající Mahler, podobně je i zajímavý i zesnulý Ransdorf. Úmysleně uvádím odlišné typy - beru je za pramen inspirace, takového přežvýkáníčko. Nejsem levicový, ani bigotně věřícím - Jsem člověk ... :-)

0 0
možnosti

Vážený pane Cigánku!

Vaše břitké odsouzení teologa Tomáše Halíka je zvláštní.Zejména jde i o Vaše přiznání, že jste knihu nedočetl. Těžké je přijímatmyšlénky a kritizovat je, pokud jsem knihu nedočetl.

Naše věřící můžemerozdělit do dvou skupin, i když každé dělení je schematizující. Starý přístup k víře je cestou katechismu. Přečtu aprohlásím, že věřím všemu, co se zde píše. Dnešní člověk vyrůstá ve starémDescartově přístupu „Cogito, ergo sum!“ a nepřijímá tak rychle to, co se mu k vířepředkládá. Alespoň pokud se týká víry v Boha. Kéž by se občan chovalpodobně i k víře politikům!

Možná, že i tento znovu moderní přístup umožňujelépe zvažovat sliby našich politiků, ale v teologii je to poněkud citlivétéma pro věřící starého střihu. Pro ně nepřichází v úvahu nově a svobodněsi klást nové teologické otázky. Proč? Protože pochybnosti vůči katechismu jsoupro ně hříchem.

Současní teologové mají od 2. Vatikánského koncilu v souladus aggiornamento zájem hovořit se všemi věřícími včetně těch, kteří seproklamují za nevěřící. Pokud chtějí být poctiví a vpravdě kristologičtí,nemohou vnucovat svoji víru cestou diktátu katechismu, ale formou rozhovoru,tak jak to praktikoval Ježíš Kristus. Je pozoruhodné klást si otázku, pročněkteří věřící hledají nové cesty dialogu a jiní lpí na konzervativnímpřístupu.

Nejen teolog Tomáš Halík, ale i mnoho dalších hledá nové cesty.K hlubšímu pochopení doporučuji si přečíst knihu salesiána LadislavaHeryána „Exotem na této zemi“, která získala titul „Kniha roku 2016“ v Lidovýchnovinách.

Pane Cigánku, mám k Vám prosbu, vysvětlete mi, co veVašich očích představuje jednak víra a jednak spása. Chci o tom také psát. Díkyza odpověď.

:-)

2 1
možnosti

Nevím jestli jste vy můj článek dočetl,ale v každém případě nereagujete ani na jeden můj argument. Co je podle mně víra a spása, to hodně závisí na tom, co je realita, jestli je realita člověku poznatelná, jestli je s druhými sdělitelná atd. Pokud objektivní realita není nebo s ní nepočítáme, pak se lidé snad mohou mezi sebou bavit o dojmech, ne ale o pojmech, protože pojmy, tedy pojetí skutečných věcí, jsou pak bezpředmětné. Abychom se mohli bavit třeba o tom, co je to spása, musíme mít nějakou oblast, která je nám oboum stejně a prokazatelně přístupná, tedy oblast tohoto reálného světa, v němž se dějí reálná fakta atd. A právě toto Halík odmítá, on zůstává uzavřen ve světě svého prožívání a popírá, že by bylo možno z něj vystoupit do světa objektivní reality, který je všem lidem společný.

1 0
možnosti

J8 nevím, já tomu moc nerozumím. Ale nechápu, že když je Halík tak mimo, tak proč se mu z křesťanských kruhů dostává tolik velmi prestižních ocenění včetně toho úplně nejprestižnějšího. Já bych to viděl tak, že víra je silně individuální věc a Halík má názor nějaký a Vy jiný. Ale proč hned člověka s jiným názorem dehonestovat, to nechápu - navíc velmi uznávaného člověka.

6 0
možnosti

1997 – Cena Masarykovy akademie za tvůrčí činnost (Prague) 2002 – The Andrew Elias Human Tolerance Award za vynikající zásluhy v šíření hodnot tolerance a duchovní a intelektuální svobody (USA) 2003 – Cena kardinála Königa za zásluhy o obhajobu lidských práv a duchovní svobody , Rakousko (Laudator: Václav Havel)2006 – Cena za literaturu Českého literárního fondu za knihu Noc zpovědníka (Praha)2007 – Cena Fenix Svazu polských knihkupců za nejlepší knihu zahraničníh autora za knihu Vzýván i nevzýván (Polsko) 2007 – Cena české společnosti pro vědy a umění za literární, vědeckoua pedagogickou aktivitu 2008 – titul monsignore, čestný prelát Jeho svatosti, udělen papežem Benediktem XVI. 2009 – Cena Pravda a právo za zásluhy o lidská práva (Praha)2010 – Cena Romano Guardiniho za vynikající zásluhy o interpretaci současné doby a společnosti, Německo (Laudator: ministr Karel Schwarzenberg a cardinal R. Marx, mnichovský arcibiskup) 2010 – Zlatá medaile sv. Vojtěcha arcibiskupství pražského za mimořádně účinné přiblížení obrazu církve a evangelia spoluobčanům, Prague (Laudator: Kardinál Dominik Duka)

2010 – Medaile za mimořádné zásluhy za mezináboženský a mezikulturní dialog (Islámská společnost Mosaika-Platform, Praha)

2011 – Čestný titul “Muž smíření roku 2010” za vynikající zásluhy o dialog mezi křesťany a Židy (Rada křesťanů a Židů, Polsko)

2011 – Cena za nejlepší teologickou knihu Evropy v letech 2009 a 2010, za knihu Vzdáleným nablízku

2012 – Rytířský řád řádu za zásluhy Polské republiky, udělený prezidentem Polské republiky Komorowskim

2014 – Templeton Prize for Progress Toward Research or Discoveries about Spiritual Realities

2016 – Čestný doktorát Oxfordské university

2016 – Pontifici - Klub katolické inteligence ve Varšavě

2017 – Per artem ad Deum (Uměním k Bohu) - cena Papežské rady pro kulturu

2017 – Kniha I Want You To Be (Chci, abys byl) - zlatá medaile a titul americké Knihy roku v oboru filozofie

5 0
možnosti

Dobry clanek.

Neukotveny Halik je opravdu leccos. Jeho vec. Jen ne krestan.

3 2
možnosti

To říkáte jako katolík, evangelík, žid, muslim, atheista...?

0 0
možnosti
  • Počet článků 89
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 521x
Zabývám se katolickou apologetikou, osobností M. Jana Husa a českým reformním hnutím 14/15 st. Články na tato i jiná témata uveřejňuji např. na webu pravover.cz