Josef Egyptský – tyran nebo spasitel světa?
Josef, syn Jákobovy milované ženy Ráchel, byl mezi svými bratry otcovým oblíbencem. Důvodem bylo i to, že byl až do Benjamínova narození nejmladším. Při narození jeho vlastního bratra Benjamína, jejich matka zemřela. Synové ostatních (třech) Jákobových žen pásli stáda svého otce, ale Josef s Benjamínem zůstávali doma s otcem. Josef bratry provokoval také svými prorockými sny, které mu předpovídaly slavnou budoucnost. Jednou Jákob poslal Josefa za svými bratry do stepí ke stádům a bratři toho využili, aby se mu pomstili. Prodali ho Izmaelitům, kteří ho dovedli do Egypta a tam prodali Putifarovi, veliteli faraonovi tělesné stráže. Jako Putifarovu otroku se Josefovi dařilo, protože Hospodin byl s ním. Putifar z něj udělal správce svého domu a jeho majetek se pod Josefovýma rukama zvětšoval, podobně jako kdysi majetek Lábanův pod rukama Josefova otce Jákoba. Písmo to říká slovy: „Od té chvíle, co ho Egypťan ustanovil ve svém domě nade vším, co měl, žehnal Hospodin jeho domu kvůli Josefovi. Hospodinovo požehnání bylo na všem, co měl, v domě i na poli. Ponechal tedy všechno, co měl, v rukou Josefových. Nestaral se přitom o nic, leda o chléb, který jedl.“ (Gn 39,5-6). Pak se ale Josef dostal do vězení, protože Putifarova žena s ním chtěla spát. Josef její nabídku odmítal tak dlouho, až ho obvinila, že naopak on ji chtěl znásilnit. Paní Putifarová přednesla svou verzi příběhu manželovi a ten dal Josefa do vězení ve svém domě, kde byli drženi i faraonovi vězni. V Písmu není ani zmínka o Josefově obhajobě před Putifarem. Jako otrok na ni zřejmě neměl nárok. A jeho pán asi také nechtěl slyšet nic o tom, že by ho jeho žena mohla podvádět. Josefovi se ale překvapivě dařilo dobře i ve vězení. Velitel pevnosti si ho oblíbil a i zde – v jámě – se Josef stal správcem všeho. Měl na starosti všechny vězně a měl tak příležitost se všemi mluvit. Velitel vězení byl Putifarovým podřízeným nebo kolegou. Jeho příznivý postoj k Josefovi nasvědčuje tomu, že Josefova verze incidentu s paní Putifarovou byla pro všechny okolo daleko pravděpodobnější, než ta, které chtěl věřit sám Putifar. Ve vězení Josef opět vykládá sny, což ho nakonec dovedlo až k faraonovi, kterému se také jednoho dne zdál sen volající po výkladu. Než Josefa stačili přivést z vězení a připravit na audienci u faraona (Gn 41,12n), jistě se farao stihl vyptat svého velitele tělesné stráže Putifara, co je to za otroka, který umí vykládat sny (i když se o tom Písmo nezmiňuje). Putifar měl s Josefem, kromě toho incidentu se svou manželkou, samé vynikající zkušenosti. Jistě ho mohl faraonovi charakterizovat jako mimořádně šikovného a schopného muže. Když si Josef faraonův sen vyslechl, okamžitě podal jeho výklad (Gn 41,25): Mělo přijít sedm let hojnosti a sedm let hladu. Josef navíc předložil plán, jak Egypt připravit na hladomor. Navrhl ustanovit zemského správce a jemu podřízené úředníky, kteří budou dohlížet na shromažďování přebytečného obilí do královských skladů ve městech. Znamenalo to samozřejmě zásadní posílení faraonovi moci a Egypta jako velmoci vůbec. Není tedy divu, že farao oním zemským správcem ustanovil právě Josefa.
Písmo o tom říká: „Josef faraónovi odvětil: ‚Faraónův sen je jeden a týž. Bůh faraónovi oznámil, co učiní. Sedm pěkných krav, to je sedm let. Také sedm pěkných klasů je sedm let. Je to jeden sen. Sedm vychrtlých a šeredných krav, vystupujících za nimi, je sedm let, stejně jako sedm prázdných a východním větrem sežehlých klasů; to bude sedm let hladu. Když jsem faraónovi řekl: Bůh faraónovi ukázal, co učiní, mínil jsem toto: Přichází sedm let veliké hojnosti v celé egyptské zemi. Po nich však nastane sedm let hladu a všechna hojnost v egyptské zemi bude zapomenuta. Hlad zemi úplně zničí. V zemi nebude po hojnosti ani potuchy pro hlad, který potom nastane, neboť bude velmi krutý. Dvakrát byl sen faraónovi opakován proto, že slovo od Boha je nezvratné a Bůh to brzy vykoná. Ať se tedy farao nyní poohlédne po zkušeném a moudrém muži a dosadí ho za správce egyptské země. Nechť farao ustanoví v zemi dohlížitele a po sedm let hojnosti nechť vybírá pětinu výnosu egyptské země. Ať po dobu příštích sedmi úrodných let shromažďují všechnu potravu a ve městech ať uskladňují pod faraónovu moc obilí a hlídají je. Tato potrava zabezpečí zemi na sedm let hladu, která přijdou na egyptskou zemi. A země nezajde hladem.‘ Tato řeč se faraónovi i všem jeho služebníkům zalíbila. Farao svým služebníkům tedy řekl: ‚Zda najdeme podobného muže, v němž je duch Boží?‘ Josefovi pak řekl: ‚Když ti to vše dal Bůh poznat, nikdo nebude tak zkušený a moudrý jako ty. Budeš správcem mého domu a všechen můj lid bude poslouchat tvé rozkazy. Budu tě převyšovat jen trůnem.‘ Farao mu dále řekl: ‚Hleď, ustanovuji tě správcem celé egyptské země.‘ A farao sňal z ruky svůj prsten, dal jej na ruku Josefovu, oblékl ho do šatů z jemné látky a na šíji mu zavěsil zlatý řetěz. Dal ho vozit ve voze pro svého zástupce a volat před ním: ‚Na kolena!‘ Tak ho učinil správcem celé egyptské země. Farao Josefovi ještě řekl: ‚Já jsem farao. Bez tebe nikdo nehne rukou ani nohou v celé egyptské zemi.‘ A farao Josefa pojmenoval Safenat Paneach (to je po egyptsku Zachránce světa) a dal mu za manželku Asenatu, dceru Potífery, kněze z Ónu. Tak vzešel Josef nad egyptskou zemí jako slunce. Josefovi bylo třicet let, když stanul před faraónem, králem egyptským. Josef pak vyšel od faraóna a procházel celou egyptskou zemí. Země vydávala po sedm let přebohatou hojnost. Shromažďoval tedy všechnu potravu po sedm let hojnosti, která v egyptské zemi nastala, a zásoby ukládal ve městech; v každém městě uložil potravu z okolních polí. Nashromáždil takové množství obilí, jako je písku v moři, takže přestali počítat, neboť se už počítat nedalo.“ (Gn 41,25-49).
Když pak po sedmi letech nastal hlad, který se týkal i Kanaánské země, kde žila Josefova rodina, Josef nashromážděné obilí prodával. Přišli si ho nakoupit i jeho bratři. Po složitých peripetiích - které jsou skvostem světové literatury, ale našeho tématu se moc netýkají - Josef bratřím nakonec odpustil, přivedl svou rodinu i s otcem Jákobem do Egypta a všechny je zde zaopatřil v nejlepší části egyptské země – zemi Gošen. Cestou do Egypta se Jákobovi znovu zjevil Hospodin a řekl mu: „Já jsem Bůh, Bůh tvého otce. Neboj se sestoupit do Egypta; učiním tě tam velikým národem. Já sestoupím do Egypta s tebou a já tě také určitě vyvedu. Josef ti vlastní rukou zatlačí oči.“ (Gn 46,3-4). K tomu došlo v druhém roce hladomoru.
Terčem kritiky nepřejícníků Bible je hlavně Josefovo počínání v závěrečné fázi hladomoru. Písmo ho popisuje takto: „V celé zemi nebyl chléb; hlad doléhal velmi těžce. Země egyptská i země kenaanská byly hladem vyčerpány. Za obilí, které nakupovali, vybral Josef všechno stříbro, co se ho jen v zemi egyptské a kenaanské našlo, a odvedl je do faraónova domu. Tak došlo v zemi egyptské i kenaanské stříbro a všichni Egypťané přicházeli k Josefovi a žádali: ‚Dej nám chleba; copak ti máme umírat před očima jen proto, že nemáme stříbro?‘ Josef rozhodl: ‚Když už nemáte stříbro, dejte svá stáda a já vám za ně dám chléb.‘ Přiváděli tedy svá stáda k Josefovi a Josef jim dával chléb za koně, za stáda bravu a skotu a za osly. Pečoval o ně tím, že jim v onom roce poskytoval za všechna jejich stáda chléb. Tak uplynul onen rok. V příštím roce však přišli znovu a řekli mu: ‚Nebudeme před pánem tajit, že stříbro došlo a stáda dobytka už též patří pánovi. Jak pán vidí, zůstala nám už jen těla a půda. Proč ti máme umírat před očima, my i naše půda? Kup nás i s naší půdou za chléb a budeme i se svou půdou faraónovými otroky. Vydej osivo, abychom zůstali naživu a nezemřeli a naše půda aby nezpustla.‘ Josef tedy skoupil všechnu egyptskou půdu pro faraóna. Všichni Egypťané prodávali svá pole, neboť na ně tvrdě doléhal hlad. Země se tak stala vlastnictvím faraónovým. A lid od jednoho konce egyptského pomezí až ke druhému uvedl pod správu měst. Pouze půdu kněží nekupoval, neboť kněží měli od faraóna své důchody a žili z důchodů, které jim farao dával; proto svou půdu nemuseli prodat. Josef potom řekl lidu: ‚Dnes jsem koupil pro faraóna vás i vaši půdu. Zde máte osivo a půdu osejte. Pětinu z úrody budete odevzdávat faraónovi a čtyři díly vám zůstanou k osetí pole a pro obživu vaši a vašich domů a pro obživu vašich dětí.‘ Odpověděli: ‚Tys nás zachoval při životě! Jen když získáme přízeň svého pána! Budeme faraónovými otroky.‘ Josef tedy vydal o egyptské půdě nařízení dodnes platné: pětina úrody patří faraónovi.“ (Gn 47,13-26).
Závěr Josefova života je popisován takto: „Josef sídlil v Egyptě i s domem svého otce a byl živ sto deset let. Syny Efrajimovy viděl do třetího pokolení. Též synové Makíra, syna Manasesova, se zrodili na Josefova kolena. Potom Josef svým bratrům řekl: ‚Já umírám, ale Bůh vás jistě navštíví a vyvede vás odtud do země, kterou přísežně slíbil Abrahamovi, Izákovi a Jákobovi.‘ A zapřisáhl syny Izraelovy slovy: ‚Bůh vás jistě navštíví a pak odtud vynesete mé kosti.‘ I umřel Josef, když mu bylo sto deset let; nabalzamovali ho a položili do rakve v Egyptě.“ (Gn 50,22-26).
Zde svůj článek rozdělím a v samotné obhajobě Josefových skutků budu pokračovat, dá-li Bůh, v následujícím článku, poté co si přečtu případné kritické komentáře.
Stanislav Cigánek
Veřejný dopis panu premiérovi - "zastavte corona-šikanu"
V ČR, která má 10 mil. obyvatel dlouhodobě umírá cca 300 lidí denně. Těch 400 mrtvých za 8 měsíců s pozitivním testem na covid-19 je naprosto zanedbatelné číslo. Navíc prakticky všichni z nich zemřeli i v důsledku jiných nemocí!
Stanislav Cigánek
„Bratři, nechceme vás nechat v nevědomosti o údělu těch, kdo zesnuli.“ (1Sol 4,13)
Nesmrtelnost duše a věčnost pekla – katolická apologie proti adventistům Adventisté učí, že lidská duše není nesmrtelná a umírá spolu s tělem. Kristus sestoupil do pekel a tak i duše každého člověka existuje po smrti.
Stanislav Cigánek
„Třicet let svobody“ nebo skutečnou svobodu
Proč se tedy stále mluví o revoluci, svržení totality a údajném nástupu svobody, když ve skutečnosti šlo pouze o reformu systému, která byla dohodnuta a připravena dopředu, a to na mezinárodní úrovni světových velmocí?
Stanislav Cigánek
Člověkem od početí
Podle učení katolické církve má člověk nesmrtelnou duši od okamžiku svého početí a proto usmrcení dítěte v lůně matky je vraždou. To je všeobecně známo. Málokterý katolík však umí tento postoj obhájit.
Stanislav Cigánek
Mariánský sloup na Staroměstské náměstí – ano či ne?
Ať bojovníci za Mariánský sloup spojí svou aktivitu s apelem na své biskupy, aby po vzoru italského politika Salviniho zvedli posvátný růženec Blahoslavené Panny Marie a zahájili růžencové tažení za vystoupení Česka z EU.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch
Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...
Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti
Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...
Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat
Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...
Prodej stavebního pozemku pro činžovní dům, nebo i parkovací dům
Turnov, okres Semily
4 500 000 Kč
- Počet článků 89
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 521x