Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hus byl katolík - 1. žalobní článek

V Husově kauze šlo v podstatě o pojetí církve. Husovo chápání církve bylo teoreticky velmi blízké tomu, které zastávali vedoucí osobnosti kostinického koncilu. Byl v tom ale jeden háček.  

Jak Hus tak koncilní otcové zastávali nadřazenost duchovní moci nad světskou. Problém byl v praktickém provedení této koncepce. Kardinálové si tu nadřazenost ducha nad hmotou představovali tak, že oni jsou teď pány světa. Hus naopak, tak, že byl za víru Bohem zjevenou hotov položit život.

Rozsudek vynesený nad Husem v kostnické katedrále dne 6. července 1415 měl tři části: všeobecný komentář, tzv. svědecké články a články vytažené z Husových spisů. Svědecké články byly vesměs lživé, jak to přesvědčivě dokazuje P. de Vooght. Proto se taky nedostaly do oficiálního církevního seznamu tzv. Husových bludů (Denzinger 627 atd.). Tento seznam ale obsahuje 30 tezí vyňatých z Husových spisů, které byly kostnickým koncilem odsouzeny jakožto "Husovy bludy". V následujícím rozboru se snažím dokázat, že v Hosových spisech tyto věty nemají heretický význam, ale naopak pravověrný:

1. Husův odsouzený článek (Denzinger 627): „Je jedna svatá církev obecná, která je množinou všech předurčených. A níže následuje: Všeobecná svatá církev je jediná, tak jako je pouze jeden počet předurčených.“

Odpověď: Hus k článku dopsal vysvětlení: „...církev obecná: ‚řečeno v nejvlastnějším smyslu dle Augustina‘...“. Slovo církev zde tedy rozumí v tom nejširším a nejvlastnějším smyslu slova. Mluví o Tajemném Těle Kristově ve smyslu Písma (Např. Ef 1,22-23; Kol 1,18 a 24). Dále Hus užívá pojem ‚předurčený‘. Myslí se tím ten, kdo vytrvá v milosti – v duchovním boji se lží a zlem – a zachová spasitelnou víru až do konce. Proč o tom Hus mluví? Jemu nejde o rozvíjení teologických disputací, v nichž se středověcí teologové snažili dokázat svou intelektuální nadřazenost. Hus stojí před zcela praktickou a velmi ožehavou otázkou: Boží slovo (např. Ef 5,27) říká, že Kristova církev je nevěsta bez poskvrny a vrásky. Bůh přece nemůže konat něco nedokonalého nebo nečistého, a církev Kristova je vrcholem a souhrnem celého Božího díla… Církev, kterou znal Hus, byla ale plná hříchů! Týkalo se to především hierarchie. Kněží, biskupové a kardinálové s papežem žili velmi pohoršlivým způsobem. V módě přitom bylo učit, že církev to je právě papež s kardinály. Jako pravověrný kněz Hus věřil, že mimo církev není spásy. Kdo chce být věčně spasen, musí být členem církve Kristovi! Ale které? Té hříšné a zkažené, která se „před očima věřících nestoudně zraňuje hříchem“? To má krást a smilnit jako kardinálové, aby byl spasen!? Vždyť to je zřejmá cesta do pekla? Nebo je třeba utéct na poušť a být členem jen jakési mystické církve, která není vidět? Jak ale potom vím, že v ní jsem, když je neviditelná? Jak tyto protiklady skloubit? Je možné, aby církev byla zároveň hříšná i svatá!? Toto je ten existenční problém, který Hus musel řešit, aby lidem mohl kázat pravdu evangelia. Byli k tomu nuceni i mnozí jeho současníci, a jsme nuceni tuto realitu dnes řešit i my v 21. st. Hus jde zlatou střední cestou: Nehledá církev Kristovu někde mimo viditelné církevní struktury, ale ani ji s ní stoprocentně neztotožňuje. Snaží se určit kritéria, která je třeba splnit, aby člověk, když je ve viditelné církevní struktuře, byl i skutečným členem Tajemného Kristova těla. Vysvětluje, kdy je ta neposkvrněná církev Kristova totožná s církevní strukturou a kdy ne. A pro toto rozlišení se hodil pojem předurčení. Jinak jsou v církvi ti, kdo vnitřně odpadli a jinak ti, kdo vytrvají v milosti Boží a budou spaseni. Odpadnout od víry v Krista je možno zjevně nebo skrytě, ze strachu či donucení nebo zcela chladnokrevně a zatvrzele. Tyto rozličné případy Hus rozlišuje a jsou naznačeny v dalších článcích.

Hus říká: „A tak je něco jiného patřit k církvi a něco jiného být v církvi.“ (3. kap. O církvi). Slova „patřit k církvi“ vztahuje na její skutečné údy. Slova „být v církvi“ vztahuje i na ty, kdo jsou v ní jen zdánlivě anebo dočasně. Do Tajemného Těla Kristova patří ti, kteří žijí v Boží milosti, mají spasitelnou víru a mají rovněž Ducha Kristova, protože, „kdo nemá Ducha Kristova, není Jeho“ (Ř 8,9). Z toho pak samo sebou plyne, že pravý Kristův učedník tvoří i vnější jednotu s dalšími členy Tajemného Těla Kristova – církve, protože mají téhož Ducha a je i navenek oddělen od těch, kdo Kristova Ducha odmítají a přijímají falešné evangelium. Dnes je pod anathemou za hlásání jiného evangelia dle Gal 1,8-9 celá oficiální církevní struktura. Svědčí o tom i úzká jednota Františka a celého Vatikánu se zednáři. Proto dnes být v jednotě s Vatikánem znamená být i navenek oddělen od církve Kristovi. A naopak: být oddělen od falešného lžipapeže Bergoglia je podmínkou (samozřejmě ne jedinou), aby člověk byl skutečným členem církve Kristovi. I Hus už mluví o církvi Kristově a církvi Antikristově. V jeho době ale nebylo ještě rozdělení mezi těmito dvěma skupinami a jejich strukturami tak zjevné. Proto Hus o těch, kteří jsou navenek členy církevní struktury církve Kristovi, ale nejsou skutečnými členy Kristova Tajemného Těla, říká, že jsou v církvi tak, jako v lidském těle jsou např. i výkaly, hnis atd. Je to něco, co musí být nakonec z těla vyvrženo. Toto Husovo přirovnání není nijak bludné, i když je velmi provokativní.

Ti církevní hierarchové, kteří mají ducha světa a neoddělí se od něj ani v hodině smrti, nebudou spaseni. Jan Křtitel řekl: „Plemeno zmijí, kdo vám ukázal, že můžete utéci před nadcházejícím hněvem? Neste ovoce, hodné pokání.“ (Mt 3,7) Ježíš řekl židům, kteří se obrátili pouze zevnějškově, ale ne ve svém srdci: „Váš otec je ďábel ... on je lhář a otec lži“. (J 8,44) Ježíš nazývá ty církevní představitele, kteří nenávidí pravdu obílené hroby, dává jim titul „hadi“ a dodává: „Plemeno zmijí, jak uniknete pekelnému trestu? (Mt 23,33-34) Sv. Pavel o tomto typu lidí, kteří zaujali i v Kristově církvi klíčová místa, říká: „Jsou to falešní apoštolové, nepoctiví dělníci, přestrojení za apoštoly Kristovy. A není divu, vždyť sám satan se převléká za anděla světla; není tedy nic překvapujícího na tom, že se jeho služebníci převlékají za služebníky spravedlnosti. Jejich konec bude jako jejich skutky.“            (2 Kor 11,13-15)

Platí jedna zásada: když nebudete činit pokání, zahynete! Kdo činí pokání má bezpečnou cestu do nebe, kdo ho odmítá, o tom Ježíš říká: „jestliže nebudete činit pokání, všichni zahynete“, ať je to kněz, mnich, biskup, kardinál či papež. (Lk 13,3) Kazatele pokání Jana Milíče farizejští čeští církevní preláti vyhnali a chtěli ho zabít, Jana Husa a Jeronýma vydali k upálení, ale pokání nekonali, proto tato hniloba masově progresovala. Když v Německu vystoupil Luther a nastal masový odpad od katolické církevní struktury; nebyla vina na Lutherovi, ale na prohnilé hierarchii, která odmítala pokání a zabíjela pravdivé proroky. Tito církevní hadi notoricky odmítají pravdu a pokání, a tím hřeší proti Duchu svatému. I když v církvi zastávají klíčová místa, svým vědomým vzdorem proti Bohu se vylučují z Tajemného Těla Kristova - z „církve katolické v nejvšeobecnějším smyslu slova“ - a nakonec pro svou zatvrzelost ve lži končí v pekle.

Jak je to tedy s předurčením k spáse? Může vůbec člověk tuto otázku řešit? Světci, kteří skutečně bojují s duchem lži a zla v sobě i ve svém okolí, dostávají zkušenost tzv. kardio-diagnózy (znalosti srdcí) a mnozí, kteří k tomu obdrželi ještě Boží světlo, téměř jistě už vědí, kdo z určitých lidí bude zavržen. Toto tajemství zná ale bezpečně Bůh. On respektuje lidskou svobodu, i když chce, aby všichni byli spaseni. To že někteří budou zavrženi, je pro nás lidi tajemstvím. Proto každý by měl usilovat o jedno: spasit svou duši skrze Pravdu, kterou je samotný Ježíš Kristus. Z naší strany je jedna podmínka – pokání, to je cesta pravdy.

Tento postoj pravdivého pokání Hus zdůrazňoval a sám podle něj žil. Proto vnímal aktuální potřebu vyjádřit, v jakém smyslu jsou předzvědění bezbožní křesťané v církvi a v jakém ne. Proto mluvil o církvi předurčených. Touto definicí nijak nepopíral další významy slova církev. (Pozn.: Protože text představuje konfrontaci protichůdných pojetí církve Kristovi, vzdávám se psaní slova Církev s velkým „C“. Stejně jako Hus ale vyznávám, že svatá Kristova církev je jen jediná a pro zdůraznění tohoto tajemství užívám termín Tajemné Tělo Kristovo.) Hus nepopíral tehdy existující církevní strukturu. Neměl k tomu důvod. Římská církev jako celek tehdy nehlásala hereze, kterými by popírala podstatné pravdy spásy, jako je tomu dnes. Zdůrazňoval jen, že cílem je být částí Tajemného Těla Kristova, být v Kristu. Proto mluví o Petrovi, Pavlovi, Jidášovi, o hříšných kněžích, o svatokupeckých kacířích atd., jak se to odráží v následujících obviněních. Hus na těch jednotlivých případech ukazuje, v jakém vztahu jsou tito různí lidé, ke skutečné církvi Kristově – tedy k Jeho Tajemnému Tělu. Ve svém spisu O církvi, z něhož je většina článků vytažena, rozlišuje několik různých smyslů, jak je možno být v církvi, jak je možno být v Boží milosti, jak je možno konat církevní úřad a vysluhovat svátosti (záslužně nebo nehodně) atd. A právě tyto různé významy slov jeho nepřátelé vytrhli z kontextu a zneužili.

Autor: Stanislav Cigánek | pondělí 2.7.2018 13:43 | karma článku: 10,26 | přečteno: 445x
  • Další články autora

Stanislav Cigánek

Veřejný dopis panu premiérovi - "zastavte corona-šikanu"

V ČR, která má 10 mil. obyvatel dlouhodobě umírá cca 300 lidí denně. Těch 400 mrtvých za 8 měsíců s pozitivním testem na covid-19 je naprosto zanedbatelné číslo. Navíc prakticky všichni z nich zemřeli i v důsledku jiných nemocí!

20.8.2020 v 9:21 | Karma: 28,00 | Přečteno: 932x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

„Bratři, nechceme vás nechat v nevědomosti o údělu těch, kdo zesnuli.“ (1Sol 4,13)

Nesmrtelnost duše a věčnost pekla – katolická apologie proti adventistům Adventisté učí, že lidská duše není nesmrtelná a umírá spolu s tělem. Kristus sestoupil do pekel a tak i duše každého člověka existuje po smrti.

18.3.2020 v 13:17 | Karma: 9,13 | Přečteno: 622x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

„Třicet let svobody“ nebo skutečnou svobodu

Proč se tedy stále mluví o revoluci, svržení totality a údajném nástupu svobody, když ve skutečnosti šlo pouze o reformu systému, která byla dohodnuta a připravena dopředu, a to na mezinárodní úrovni světových velmocí?

16.11.2019 v 18:23 | Karma: 15,40 | Přečteno: 452x | Diskuse| Ona

Stanislav Cigánek

Člověkem od početí

Podle učení katolické církve má člověk nesmrtelnou duši od okamžiku svého početí a proto usmrcení dítěte v lůně matky je vraždou. To je všeobecně známo. Málokterý katolík však umí tento postoj obhájit.

18.10.2019 v 20:00 | Karma: 13,06 | Přečteno: 433x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

Mariánský sloup na Staroměstské náměstí – ano či ne?

Ať bojovníci za Mariánský sloup spojí svou aktivitu s apelem na své biskupy, aby po vzoru italského politika Salviniho zvedli posvátný růženec Blahoslavené Panny Marie a zahájili růžencové tažení za vystoupení Česka z EU.

20.6.2019 v 21:31 | Karma: 7,54 | Přečteno: 288x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Stanislav Cigánek

Proč nevolit ale teď ano – postoj křesťana k volbám

Pro velkou část občanů není účast ve volbách vůbec samozřejmou. Mnozí jsou snad prostě lhostejnými, ale někteří k takové pasivitě uvádějí i pádné důvody. Pro názornost aspoň čtyři z nich:

23.5.2019 v 13:00 | Karma: 11,37 | Přečteno: 513x | Diskuse| Politika

Stanislav Cigánek

Osvobození ženy - Istanbulská úmluva

„Osvoboďte“ ženu od rodiny a dalších na ni navazujících sociálních vazeb, a učiníte z ní otrokyni...

7.12.2018 v 15:00 | Karma: 31,59 | Přečteno: 1397x | Diskuse| Společnost

Stanislav Cigánek

Celistvost čili neporušenost textu Písma sv. - část 4/4

Citace a odvolávky na Písmo sv. u starověkých autorů. - Nový zákon byl do r. 325 citován více jak 32.000 krát.

30.10.2018 v 18:19 | Karma: 10,65 | Přečteno: 225x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

Celistvost čili neporušenost textu Písma sv. - část 3/4

Žádná starověká kniha nám do dnešních dní není dochována s takovou spolehlivostí jako Nový zákon....

27.10.2018 v 19:10 | Karma: 11,14 | Přečteno: 212x | Diskuse| Kultura

Stanislav Cigánek

Celistvost čili neporušenost textu Písma sv. - část 2/4

Po starých překladech Písma svědčí o věrném dochování jeho textu i dochované rukopisy, a to nejprve ty starozákonní. Přitom je stále na paškále Septuaginta versus masoretský text.

26.10.2018 v 8:11 | Karma: 13,42 | Přečteno: 196x | Diskuse| Kultura

Stanislav Cigánek

Celistvost čili neporušenost textu Písma sv. - část 1/4

Mělo by se teď psát o naší české státnosti, ale co jiného je jejím základem než Boží slovo, jehož překladem do vlastního jazyka se naši předkové zařadili mezi kulturní evropské národy?

25.10.2018 v 17:48 | Karma: 11,75 | Přečteno: 270x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

Zlatý věk českých dějin

Letos si připomínáme sté výročí vzniku Československa (28. 10. 1918), osmdesáté výročí zrady zvané Mnichovská dohoda (30. 9. 1938), sedmdesáté výročí uzurpace vlády Komunistickou stranou (únor 1948) ...

5.10.2018 v 16:27 | Karma: 15,34 | Přečteno: 276x | Diskuse| Společnost

Stanislav Cigánek

M. Jan Hus: "Nullus dominus..."

Poslední žalobní článek (z těch vytažených z Husových spisů) se týká panování - světského i církevního - pokud je pán/držitel úřadu v těžkém hříchu. Zároveň se týká i platnosti svátostí vysluhovaných knězem v tomto stavu.

6.8.2018 v 13:44 | Karma: 8,22 | Přečteno: 302x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

Není-li v církvi papež, řídí církev Kristus sám

Další žalobní články se týkají Husových úvah o stavu církve v situaci, kdy v církvi chybí papež. Takové úvahy jsou aktuální i dnes, kdy tzv. papež František hlásá "jednotu všech náboženství".

4.8.2018 v 20:19 | Karma: 6,13 | Přečteno: 253x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

M. Jan Hus: "Kdo se vydává za papeže, ač jím není, je zlodějem a lupičem"

Hus upozornil i na potřebu rozlišit mezi papežem platně zvoleným a nehodným, a tím, který byl zvolen neplatně, ne pro procedurální defekt volby, ale proto že není ani křesťanem.

31.7.2018 v 12:22 | Karma: 7,56 | Přečteno: 227x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

M. Jan Hus: "kdo není křesťanem, nemůže být papežem, i kdyby se za něj vydával"

Hus na adresu zvrhlých nemravných papežů nešetří "lichotkami". Ve svém spisu O církvi hájí myšlenku, že odpadlík od křesťanské víry není papežem, i kdyby se za něj vydával.

30.7.2018 v 19:59 | Karma: 13,91 | Přečteno: 238x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

M. Jan Hus: "kněžstvo připravuje cestu Antikristu"

Jak aktuální jsou tato slova Jana Husa i dnes, kdy už je i všem neznabohům zcela zřejmé, že "katolická církev" po druhém vatikánském koncilu opustila své původní učení.

21.7.2018 v 8:49 | Karma: 13,35 | Přečteno: 311x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

M. Jan Hus měl velmi realistické a katolicky správné pojetí církve

Žalobní články proti Husovi z 18. 6. 1415 č. 16 až 18 ukazují Husovy odvážné ale katolicky zcela správné pohledy na církev, církevní poslušnost a disciplínu. Soudci v jeho spisech hledali zádrapky.

19.7.2018 v 19:35 | Karma: 9,83 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

M. Jan Hus a jeho kritika zneužívání autority v církvi i politice

Popření či ignorace Božího zákona jako nejvyšší a pro všechny platné autority vždy přináší následné zneužívání lidských autorit. Kdo neposlouchá Boha, sám se zbavuje autority, kterou mu společnost přisoudila.

16.7.2018 v 13:41 | Karma: 5,46 | Přečteno: 139x | Diskuse| Ostatní

Stanislav Cigánek

Jan Hus se dopustil toho zločinu, že své vrahy nazval vrahy...

Pozor: následující text obsahuje citáty z evangelia (upozornění pro biblofoby). Hus byl zarytý biblofil a evangelijních nároků se nechtěl za žádnou cenu vzdát.

14.7.2018 v 21:33 | Karma: 12,30 | Přečteno: 347x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 89
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 521x
Zabývám se katolickou apologetikou, osobností M. Jana Husa a českým reformním hnutím 14/15 st. Články na tato i jiná témata uveřejňuji např. na webu pravover.cz